Disney Lorcana TCG har etableret sig som et af de mest populære trading card games, og denne omfattende regelguide dækker alle aspekter af spillet - fra grundlæggende regler til avancerede mekanikker og de seneste opdateringer fra 2024-2025.
Grundlæggende spillets formål og sejrbetingelser
Hovedformål: Som "Illumineer" skal spillere samle 20 Lore-point for at vinde ved at tilkalde Disney-karakterer og bruge magisk blæk til at udforske Disney-universets hemmeligheder.
To måder at vinde på:
- Primær sejrbetingelse: Vær den første spiller til at indsamle 20 eller flere Lore-point
- Sekundær sejrbetingelse: Modstanderen løber tør for kort, når de skal trække
Spil-setup:
- 2+ spillere (primært designet til 2 spillere)
- Minimum 60-kort deck med maksimalt 2 blækfarver
- Træk 7 kort til starthånd
- Vælg førstespiller tilfældigt
- Valgfri mulligan tilladt (én gang kun)
Komplet tur-struktur og spil-faser
Beginning Phase (3 trin - "Ready, Set, Draw")
1. Ready Step: Vend alle exhausted (sidelæns) kort tilbage til klar position 2. Set Step: Løs "start af tur" effekter; Locations får deres Lore-værdi her 3. Draw Step: Træk ét kort fra deck (førstespiller springer over på tur 1)
Main Phase (handlinger i vilkårlig rækkefølge)
Spillere kan udføre følgende handlinger så mange gange som ressourcer tillader:
- Tilføj ét kort til Inkwell (én gang per tur)
- Spil kort fra hånd ved at betale blæk-omkostninger
- Brug karakter-evner der ikke kræver exerting
- Quest med karakterer (exert for at få Lore svarende til karakterens Lore-værdi)
- Challenge modstanderens exhausted karakterer (kamp mellem karakterer)
- Sing Songs (alternativ casting ved hjælp af karakter-evner)
Detaljerede korttyper og funktioner
Characters (Karakterer)
Primær funktion: Quest for Lore og udfordre modstandere
- Stats: Strength (skade), Willpower (skade-tærskel), Lore Value
- Ink Drying Rule: Kan ikke exerte på første tur efter spillet
- Klassifikationer: Storyborn, Dreamborn, Floodborn
Items (Genstande)
- Giver vedvarende effekter og evner
- Forbliver i spil indtil fjernet
- Kan ikke quest eller challenge
Actions (Handlinger)
- Engangs-effekter der derefter kasseres
- Songs undertype: Kan "synges" gratis af karakterer
Locations (Lokationer)
- Giver passiv Lore-generering hver tur
- Karakterer kan flytte til lokationer for fordele
- Kan challenges umiddelbart, exerter ikke
Ink-systemet og blæk-mekanikker
Blæk-generering: Én gang per tur, placer et "inkable" kort (markeret med blækbrønd-symbol) bagvendt i Inkwell Blæk-brug: Exert blæk-kort for at betale for andre kort Blæk-farver: Hvert deck kan kun indeholde 2 af de 6 blæk-typer:
- Amber: Support, healing, bodyguards, høj willpower
- Amethyst: Kontrol, kort-trækning, kraftfulde evner
- Emerald: Fleksibilitet, tilpasning, evasion, disruption
- Ruby: Aggression, banishment, høj skade
- Sapphire: Strategi, opfindelser, kort-fordel
- Steel: Høj strength/willpower, defensiv
Specifikke regel-mekanikker og evner
Bodyguard Rules
Grundregel: "En modstander karakter der challenger én af dine karakterer skal vælge én med Bodyguard hvis muligt"
- Karakterer med Bodyguard kan komme i spil exhausted umiddelbart
- Alle Bodyguards skal banishes før modstandere kan challenge andre karakterer
- Hvis flere Bodyguards er i spil, kan modstandere vælge hvilken de vil challenge først
Evasive Ability
Kernemekanik: "Kun karakterer med Evasive kan challenge denne karakter"
- Skaber et "lukket kampsystem" - Evasive karakterer kan kun challenges af andre Evasive karakterer
- Asymmetrisk interaktion: Evasive karakterer KAN challenge ikke-Evasive karakterer
- Area-of-effect evner kan stadig påvirke Evasive karakterer
Exert Mechanics
Definition: Handlingen at vende et kort sidelæns for at indikere brug Når kort exerter:
- Karakterer quester for lore
- Karakterer challenger andre karakterer
- Karakterer synger sange
- Blæk bruges fra inkwell
Effekter af at være exerted:
- Exhausted karakterer bliver sårbare over for challenges
- Kan ikke quest, challenge, synge eller bruge exert-krævende evner mens exhausted
Ward Ability
Beskyttelsesmekanik: "Dine modstandere kan ikke vælge dette kort når de løser en effekt"
- Beskytter mod single-target effekter der kræver modstanderen "vælger" en karakter
- Vigtigt: Area-of-effect evner der ikke kræver valg påvirker stadig Ward karakterer
Resist Ability (Skade-reduktion)
Mekanik: "Skade tildelt denne karakter reduceres med X"
- Reducerer ALLE former for skade (challenges, effekter, evner) med det specificerede antal
- Stacking: Flere kilder af Resist adderer sammen
- Replacement Effect: Fra august 2024, Resist skaber en replacement effekt der modificerer skade før den tildeles
Shift Mechanics
Kernemekanik: "Du kan betale X for at spille dette oven på én af dine karakterer ved navn Y" Hvordan det fungerer:
- Skal have en karakter med samme navn allerede i spil
- Betal Shift-omkostningerne i stedet for almindelige blæk-omkostninger
- Ny karakter dækker den gamle fuldstændigt
Hvad overføres:
- Skade på den originale karakter
- Om karakteren er exhausted
- Om karakterens blæk er tørret
- Igangværende effekter der target karakteren
Hvad overføres IKKE:
- Stats og evner fra den dækkede karakter
- Kun det øverste korts stats og evner gælder
Quest Mechanics
Kerneregl: Karakterer quester ved at exerte for at tilføje deres lore-værdi til din total Kritisk begrænsning: Karakterer kan kun quest ÉN gang per tur under normale omstændigheder
- Ingen multiple questing medmindre specifikt angivet af kort-effekter
- Karakterer med "vådt blæk" (spillet denne tur) kan ikke quest før næste tur
- Skal være klar (ikke exhausted) for at quest
Avancerede regel-clarifications og almindelige spørgsmål
Almindelige fejlforståelser
- Ingen håndstørrelse-grænse i Lorcana
- Ingen grænse for kort i inkwell eller karakterer på bordet
- Stats kan ikke gå under 0 (Lore, Strength, Willpower)
- Karakterer med 0 strength kan stadig challenge
- Ingen kort kan spilles på modstanderens tur (i øjeblikket)
Shift-relaterede forvirringer (mest almindelige)
- Spillere tror gamle evner forbliver aktive (de gør ikke)
- Omkostningsreduktion forvirring med Just In Time interaktioner
- Om shift-karakter kan handle umiddelbart (ja, hvis base-karakter kunne)
Turnerings-specifikke regler
- Tidsbegrænser: 50 minutter for Swiss runder
- Note-taking: Kan kun spore Lore-totaler, ingen andre skriftlige noter tilladt
- Match-format: Best-of-2 spil (3 point per spil-sejr, bonus point for 2-0)
Seneste regelopdateringer og ændringer (2024-2025)
Store regeldokument-opdateringer
Comprehensive Rules seneste version: 28. februar 2025 9. august 2024 opdatering: Stor opdatering for Shimmering Skies udgivelse inkluderende:
- Nye tekniske definitioner for Keyword Abilities
- Clarifications på Game State Check betingelser
- Nye regler for Triggered Abilities
Første nogensinde kort-bans (8. april 2025)
Bannet kort i Core Constructed:
- Hiram Flaversham – Toymaker
- Fortisphere
Begrundelse: Disse kort "konsekvent førte til gameplay-scenarier der ikke var befordrende for målet om sjov og engagerende oplevelse."
Store format-ændringer - Set Rotation (september 2025)
Fabled Set (Set 9) introduktion: 5. september 2025
- Første set rotation implementering
- Core Constructed Format: Kun nuværende og forrige års sets lovlige
- Rotating Out: Sets 1-4 roterer ud
- Ny Infinity Constructed Format: Eternal format der tillader alle sets
Deck-konstruktion og anbefalinger
Obligatoriske regler:
- Minimum 60 kort (kan have flere, ikke anbefalet)
- Maksimum 2 forskellige blæk-farver
- Maksimum 4 kopier af ethvert specifikt kort
Anbefalede forhold:
- Karakterer: ~40-45 kort (primær deck-komponent)
- Items: ~5-10 kort (støtte-effekter)
- Actions/Songs: ~5-10 kort (umiddelbare effekter)
- Locations: ~2-5 kort (passiv lore-generering)
- Inkable ratio: Sigter efter 45+ inkable kort ud af 60
Strategiske gameplay-elementer
Ressource-management
- Blæk-kurve: Balancer tidlige og sene spil-kort
- Hånd vs. Inkwell: Beslut hvilke kort der skal blækkes vs. spilles
- Kort-fordel: Brug træk-effekter til at vedligeholde muligheder
Timing-beslutninger
- Quest vs. Challenge: Balancer lore-gevinst med board-kontrol
- Hvornår skal exerte: Strategisk beslutning påvirker sårbarhed
- Evne-brug: Optimal timing for maksimal indvirkning
Win condition-stier
- Aggressive Lore: Ræs til 20 lore hurtigt
- Control: Forhindre modstander i at få lore mens man bygger fordel
- Midrange: Balancer trusler og svar
- Combo: Bygge mod specifikke kraftfulde kort-interaktioner
Denne omfattende regelguide dækker alle væsentlige aspekter af Disney Lorcana TCG og giver både begynder-venlige step-by-step instruktioner og detaljerede mekaniske forklaringer for avanceret spil. Informationen er baseret på de seneste officielle kilder fra Disney og Ravensburger, inkluderende de mest aktuelle regeldokumenter og opdateringer fra 2024-2025.