Magic: The Gathering ordbog

Indholdsfortegnelse

Har du svært ved at forstå Magic-begreber?

Denne ordbog forklarer alle vigtige Magic: The Gathering termer på dansk. Du finder enkle forklaringer af alt fra grundlæggende begreber til avancerede strategier.

Grundlæggende begreber

Mana

Mana er energien du bruger til at spille kort.

Du får mana fra land-kort. Hver farve har sin egen mana-type:

  • Hvid mana (W)
  • Blå mana (U)
  • Sort mana (B)
  • Rød mana (R)
  • Grøn mana (G)

Tap

At "tappe" et kort betyder at dreje det 90 grader til siden.

Du tapper land for at få mana. Du tapper creatures når de angriber. Et tappet kort kan ikke bruges igen før næste tur.

Creature (Væsen)

Creatures er dine kæmpere på slagmarken.

De har to tal: Styrke/Udholdenhed. Et 3/2 creature giver 3 skade og kan tage 2 skade.

Land

Land giver dig mana til at spille andre kort.

Du kan spille ét land per tur. Basic lands giver én type mana. Dual lands giver flere typer.

Korttyper og deres funktioner

Magic har syv hovedtyper af kort. Hver type virker forskelligt.

Korttype Funktion Eksempel
Creature Angriber og forsvarer Lightning Bolt
Instant Spilles når som helst Counterspell
Sorcery Spilles i din hovedfase Day of Judgment
Enchantment Permanent effekt Rhystic Study
Artifact Neutrale permanents Sol Ring
Planeswalker Mægtige allierede Jace, the Mind Sculptor
Land Producerer mana Island

Instant

Instants kan du spille når som helst.

Du kan spille dem i din modstanders tur. Brug dem til at overraske din modstander.

Sorcery

Sorceries kan kun spilles i din hovedfase.

De har ofte stærkere effekter end instants. Du kan ikke spille dem som reaktion.

Enchantment

Enchantments bliver på bordet og giver vedvarende effekter.

Nogle enchantments påvirker hele spillet. Andre kan kun påvirke specifikke kort.

Artifact

Artifacts er neutrale kort uden farve.

De fleste artifacts koster neutral mana. Mange giver dig ekstra ressourcer.

Planeswalker

Planeswalkers er mægtige allierede med særlige evner.

De har loyalty-counters. Du kan bruge deres evner én gang per tur.

Spilzoner og deres regler

Magic har flere zoner hvor kort kan være. Hver zone har sine egne regler.

Battlefield (Slagmarken)

Her ligger dine permanents.

Creatures, lands, artifacts og andre permanents ligger her. De påvirker spillet aktivt.

Hand (Hånd)

Kort i din hånd kan du spille.

Du trækker kort til din hånd. Du har maksimalt syv kort i hånden.

Graveyard (Kirkegård)

Døde kort går i kirkegården.

Ødelagte creatures og brugte spells havner her. Nogle kort kan hente ting tilbage fra kirkegården.

Library (Bibliotek)

Dit resterende kort-bunke.

Du trækker kort herfra. Når biblioteket er tomt, taber du spillet.

Exile (Eksil)

Kort i eksil er ude af spillet.

Eksil fjerner kort fuldstændigt. Det er sværere at få kort tilbage fra eksil.

Kampfase og combat

Combat er hjerten af Magic. Her kæmper dine creatures mod din modstander.

Angriber

Du vælger hvilke creatures der angriber.

Tappede creatures kan ikke angribe. Creatures med summoning sickness kan ikke angribe.

Blocker

Din modstander kan blokere dine angreb.

Hver blocker kan kun blokke én angriber. Flere blockere kan blokere samme angriber.

Trample

Trample lader overskydende skade gå igennem.

Hvis dit 5/5 creature med trample bliver blokeret af en 2/2, går 3 skade til din modstander.

Flying

Creatures med flying kan kun blokeres af andre flying creatures.

Flying gør det nemmere at angribe direkte. Mange blå kort har flying.

First Strike

First strike giver skade før normal combat skade.

Hvis dit first strike creature dræber blokeren, tager dit creature ingen skade tilbage.

Keyword abilities

Magic har mange keyword abilities. Her er de vigtigste:

Haste

Creatures med haste kan angribe med det samme.

Normalt har creatures summoning sickness deres første tur. Haste ignorerer dette.

Vigilance

Creatures med vigilance tapper ikke når de angriber.

Du kan angribe og stadig blokere samme tur. Vigilance giver fleksibilitet.

Lifelink

Skade fra lifelink creatures giver dig liv.

Hvis din 3/3 lifelink creature giver skade, får du 3 liv. Det fungerer både i combat og mod planeswalkers.

Deathtouch

Creatures med deathtouch dræber alt de skader.

Selv 1 skade fra deathtouch dræber en 10/10 creature. Deathtouch gør små creatures farlige.

Hexproof

Hexproof beskytter mod targeted spells.

Din modstander kan ikke målrette dine hexproof creatures. Board wipes virker stadig.

Indestructible

Indestructible permanents kan ikke ødelægges.

Skade og "destroy" effekter virker ikke. Exile og -X/-X effekter virker stadig.

Mana og resources

At forstå mana er afgørende for at spille Magic godt.

Mana Cost

Øverste højre hjørne viser mana cost.

3R betyder 3 mana af hvilken som helst farve plus 1 rød mana. Samlede cost er 4 mana.

Converted Mana Cost

Den samlede mængde mana kort koster.

En Lightning Bolt koster R. Converted mana cost er 1. Bruges til mange korteffekter.

Color Identity

Hvilke farver et kort tilhører.

Vigtig for Commander format. Bestemmer hvilke kort du kan have i dit deck.

Multicolored

Kort der koster flere mana-farver.

Multicolored kort er ofte stærkere. De er sværere at spille fordi du skal have flere land-typer.

Stack og timing

Stack systemet styrer hvornår ting sker i Magic.

Stack

Alle spells og abilities går på stacken.

Det øverste på stacken sker først. Du kan reagere på hinandens spells.

Priority

Kun spilleren med priority kan spille spells.

Priority skifter mellem spillerne. Når begge passer, sker den øverste ting på stacken.

Response

Du kan "respondere" på din modstanders spells.

Spil instants eller aktivér abilities som reaktion. Planlæg dine responses strategisk.

Formater og regler

Magic har mange forskellige spilformater. Hver format har sine egne regler.

Standard

Standard format bruger kun de nyeste sæt.

Rotation sker hvert år. Kun kort fra de seneste to år er lovlige.

Commander

Commander er et 100-kort singleton format.

Du har én commander. Multiplayer spil med politisk gameplay.

Modern

Modern format tillader kort fra 2003 og frem.

Ingen rotation. Stabil meta med mange forskellige strategier.

Pioneer

Pioneer format starter fra Return to Ravnica.

Nyere format end Modern. Balancerer tilgængelighed og dybde.

Deck building termer

At bygge dæk kræver forståelse af flere begreber.

Mana Curve

Fordelingen af mana costs i dit deck.

Lav curve betyder mange billige kort. Høj curve betyder dyre kort. Balance er vigtig.

Card Advantage

At have flere kort eller ressourcer end din modstander.

Træk ekstra kort eller ødelæg flere af modstanderens kort. Card advantage vinder spil.

Tempo

Hvor hurtigt du kan presse din modstander.

Høj tempo betyder aggressive spil. Lav tempo fokuserer på long game.

Synergy

Når kort arbejder godt sammen.

Tribal dæk bruger samme creature type. Combo dæk kombinerer specifikke kort.

Deck arketyper

Magic har flere klassiske dæk arketyper.

Aggro

Aggro dæk vinder hurtigt med små creatures.

Billige creatures og burn spells. Vind før din modstander stabiliserer.

Control

Control dæk kontrollerer spillet med counterspells.

Få kort i hånden. Vind med store finishers sent i spillet.

Midrange

Midrange balancerer mellem aggro og control.

Gode creatures og removal. Fleksibel spillestil der tilpasser sig.

Combo

Combo dæk vinder med kort-kombinationer.

Find de rigtige kort sammen. Beskyt komboet fra disruption.

Ramp

Ramp dæk får ekstra mana til store spells.

Spil store creatures før tid. Overvæld modstanderen med kraft.

Turneringstermer

Deltager du i Magic turneringer? Disse termer er vigtige:

Sideboard

15 ekstra kort til turneringsspil.

Skift kort mellem games. Tilpas dit deck til modstanderens strategi.

Mulliganing

At smide din starthand tilbage.

Træk en ny hånd med et kort mindre. Brug det klogt.

Game/Match

En match består af flere games.

Best of three er standard. Vind to games for at vinde matchen.

Prize Pool

Præmier der deles ud efter turneringen.

Store turneringer har store præmier. Lokale turneringer har mindre præmier men mere sjov.

Almindelige forkortelser

Magic spillere bruger mange forkortelser. Lær de vigtigste:

Forkortelse Betyder Forklaring
MTG Magic: The Gathering Spillets fulde navn
EDH Elder Dragon Highlander Gammelt navn for Commander
LGS Local Game Store Din lokale spilbutik
FNM Friday Night Magic Ugentlige turneringer
WUBRG White Blue Black Red Green De fem farver
ETB Enters the Battlefield Når kort kommer i spil
CMC Converted Mana Cost Samlede mana cost
WOE Wilds of Eldraine Sæt forkortelse eksempel

Få hjælp til at lære Magic

Vil du lære at spille Magic? Start med disse ressourcer:

Lær grundlæggende regler først.

Køb et starter deck til at øve dig.

Prøv MTG Arena for at spille online.

Find en lokal butik hvor du kan spille.

Byg din Magic samling

Klar til at udvide din samling?

Køb Magic kort hos os.

Har du kort at sælge? Vi køber samlinger.

Skal du have Magic tilbehør? Vi har alt du behøver.

Beskyt dine kort med kortlommer og deck boxes.


Denne ordbog dækker de vigtigste Magic begreber. Bookmark siden og vend tilbage når du støder på ukendte termer. God spil!

Vores ordbog er senest opdateret d. 12. juni 2025 med de senste begreber afMartin Baltzer

Martin er mere end blot en butiksejer – han er en dybt engageret Magic: The Gathering-veteran med mange års erfaring, der spænder fra køkkenbordet til konkurrenceprægede turneringer. Som stifter af Baltzer Games har Martin bygget en forretning på et fundament af specialiseret viden om MTG's komplekse univers. Hans ekspertise dækker alt fra de dybeste strategier i formater som Commander (EDH) og Modern, til præcis kortvurdering og de seneste trends i Standard-metaet. Martin er en anerkendt skikkelse i det danske MTG-miljø, kendt for sin gennemsigtighed og sin passion for at hjælpe både nye spillere med at bygge deres første deck og erfarne samlere med at finde sjældne kort.